31.5.09

~A Selkie~

Artist unknown to meDe legende:

De zeeën rondom de eilanden Orkey en Shetland
zijn het onderkomen van de schone Selkies
die de gedaante van een zeehond hebben.  

Artist unknown to me 
Een vrouwtjes Selkie kan haar zeehondenhuid afleggen
en aan land komen als een beeldschoon meisje.

Artist= Jade N. Bengco

Wanneer een mens deze afgelegde huid in handen
krijgt kan hij de Selkie daardoor dwingen
een goede hoewel wat droefgeestige echtgenote
voor hem te zijn, maar als ze ooit haar huid
terug vindt, keert ze onmiddellijk terug naar zee en
laat ze haar man achter die dan wegkwijnt en sterft. 
De mannelijke Selkies wekken stormen op en
doen schepen kapseizen als wraak op de
blinde slachtpartijen op zeehonden.
 Artist unknown to me

Deze muziek is van Mary Mclaughlin, "Sealwoman/Yundah" 
alle kunst is van “the Deviant Art” website 
wat je kan vinden als je het woord "Selkie" in tikt.

2 opmerkingen:

G-STYLE zei

Hallo ,
leuk dat je weer even bij me was , ik heb ook al jouw verhaaltjes op deze pagina even gelezen , het noorderlicht is inderdaad een speciaal iets he........heb het eenmaal in een documentaire gezien en was helemaal ondersteboven van de effecten , ik geloof dat als je daar echt zou staan dat je dan moet huilen ......zo mooi als dat is !!
Fijne week alvast en tor de volgende keer,groetjes Gea

Hermes zei

Selkie is the Orcadian dialect word for Seal and you can see how the legends came about. But lovely pictures and some of the stories are so touching.